Projekti

Atpakaļ
Inese Lūsēna-Ezera, 31.10.2023

Noslēdzies projekta Nr. 8.3.6.2/17/I/001 pētījums “Modelis un instruments pieejas skola kā mācīšanās organizācija īstenošanas atbalstam izglītības iestādēs”

Pētījumā ir izpētīta esošo zināšanu bāze par pieeju skola kā mācīšanās organizācija (turpmāk – SMO) (zinātniskā literatūra, OECD pētījumi u.c.); ir raksturota skolas kā mācīšanās organizācijas modeļa darbība vairākās Eiropas Savienības un/vai OECD valstīs, izvērtējot modeļu atbilstību Latvijas situācijai; ir izvērtēta skolas kā mācīšanās organizācijas līdzšinējā izpratne un īstenošanas prakse izglītībā Latvijā: izglītības iestādēs, pašvaldībās, IZM, VISC un IKVD procesos.

Pētījumā ir veikta skola kā mācīšanās organizācija modeļa galveno dimensiju un rādītāju izstrāde atbilstoši Latvijas izglītības kontekstam un aktuāliem izglītības politikas mērķiem, modeļa aprobācijā iesaistot dažādas iesaistītās puses (VISC, IKVD, izglītības iestādes, pašvaldības u.c.). Ir veikta skolas kā mācīšanās organizācijas aspektu (dimensijas un rādītāju) izpēte un sasaiste ar pilnveidotā mācību satura ieviešanu (VISC, Skola2030), kvalitātes novērtēšanu un izglītības kvalitātes vadību (IKVD), piedāvājot vienotu skola kā mācīšanās ietvaru. Pētījumā ir izveidots un aprobēts Latvijas SMO teorētiskais modelis, kuru veido astoņas dimensijas un tās raksturojošs 51 rādītājs vispārējās  izglītības iestādēm un 53 rādītājs profesionālās izglītības ietsādēm.

Pētījumā ir aprakstīti 111 labās prakses piemēri katrā no skola kā mācīšanās organizācija modeļa rādītājiem, tai skaitā, iekļaujot piemērus par attālinātās mācīšanās un digitalizācijas aspektiem, un ir izstrādāti ap piecdesmit ieviešanas nosacījumi skolas kā mācīšanās organizācijas pieejas ieviešanai, īstenošanai un stiprināšanai izglītībā Latvijā.

Par pētījuma rezultātiem ir sagatavoti un nolasīti septiņi ziņojumi  četrās starptautiskās zinātniskās konferencēs Latvijā, Spānijā un Taizemē. Laikā no 2022.gada jūlija līdz 2023. gada oktobrims kopā sagatavotas deviņas zinātniskas publikācijas: divi zinātniskie raksti publicēti Q1 kvartiles žurnālos,  divas zinātniskie raksti publicēti starptautisko konferenču rakstu krājumos un viens raksts žurnālā, kas indeksēti WoS datubāzē,  trīs zinātniskie raksti pieņemti publicēšanai SCOPUS / WoS indeksētos izdevumos, viens raksts iesniegts Q1 kvartiles žurnālā. Ir aizstāvēti divi maģistra darbi un pētījuma reuzltāti aprobēti vienā promocijas darbā.

Projekta īstenošana ilga 16 mēnešus un noslēdzās 2023. gada 31. oktobrī. Projekts tika līdzfinansēts no Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem.