Projekti

Atpakaļ
Ērika Lauberga, 03.05.2022

Projekts kā arējā motivācija aizstāvēt promocijas darbu – Ingas Zeides pieredze

Ar Eiropas Sociālā fonda projekta “Liepājas Universitātes akadēmiskā personāla pilnveide stratēģiskās specializācijas jomās – logopēdija, pirmsskolas izglītība un sākumizglītība” (Nr. 8.2.2.0/18/I/003) atbalstu kopš 2019. gada 1. februāra Liepājas Universitātē kā lektore ir strādājusi doktorante Inga Zeide, lasot lekcijas Pedagoģijas un sociālā darba fakultātes studentiem bakalaura līmeņa studiju programmā “Skolotājs” un maģistra līmeņa studiju programmā “Vispārējās izglītības skolotājs”.

2022. gada 7. aprīlī Latvijas Universitātes Promocijas padomes izglītības zinātnēs atklātajā sēdē Inga Zeide veiksmīgi aizstāvēja savu promocijas darbu “Izglītības iestāžu vadītāju angļu valodas prasmes kā profesionālā kapitāla resurss dzīves kvalitātes kontekstā”, tādējādi pildot savas saistības projektā. I.Zeides promocijas darbu recenzēja Dr.psych. Tija Zīriņa (Latvijas Universitāte), Dr.paed. Ineta Lūka (Biznesa augstskola “Turība”), Ph.D. Dzintra Iliško (Daugavpils Universitāte). Projekta studiju virziena koordinatorei Ērikai Laubergai bija iespēja klātienē vērot un analizēt šo procesu, kā arī pēc aizstāvēšanas aprunāties ar Ingu Zeidi.

Inga Zeide par darbu projektā un promocijas darba tapšanu saka: “Ir cilvēki, kurus traucē tas, ka ir noteikti termiņi, ka kāds visu laiku elpo pakausī, savukārt mani tas mobilizē. Es gan vienmēr visu, kam esmu ķērusies klāt, esmu novedusi līdz galam. Protams, ka bija brīži, kad tik ļoti negribējās ķerties klāt vai turpināt. Bet tad tu saproti, ka ir projekts un tas ir jāizdara, jo tu esi apņēmies to izdarīt. Ārējā motivācija projekta izskatā man viennozīmīgi bija mobilizējošais faktors. Arī projekta finansiālais aspekts ir būtisks, lai disertāciju aizstāvētu projekta ietvaros nevis ārpus projekta.”

Inga Zeide citiem zinātniskā grāda pretendentiem, kuri ir ceļā uz promocijas darba aizstāvēšanu, iesaka saprast, kāds ir katra mērķis un ko ar šo sasniegto mērķi vēlēsies darīt tālāk, paskaidrojot: “Kāda ir iekšējā motivācija – vai tu gribi sev vai pasaulei kaut ko pierādīt, un kāds būs tas tavs nākošais solis – vai tu veidosi akadēmisku karjeru vai kā tu to attīstīsi? Ja nav nākošā soļa, kurā tu izmanto savu milzīgo, vairāku gadu laikā tapušo darbu, tad šis laiks ir velti tērēts. Man bija skaidrs, ka mani interesē akadēmiskā karjera. Tā bija mana iekšējā motivācija. Vēl ir svarīgi, lai pētāmā tēma interesētu. Tu nevari rakstīt vienkārši rakstīšanas pēc. Tev ir jābūt skaidrai domai, ko tu gribi patiešām izpētīt, un pētījuma jautājumam ir jābūt interesantam priekš sevis paša. Un tad ir jāpatur prātā, kāda ir tava hipotēze un vai tas jau nav noskaidrots iepriekš, lai tev būtu patiešām gandarījums, ka esi kaut ko vērtīgu izdarījis.”

Par dalību projektā kopumā I.Zeide izsakās pozitīvi: “Tā sinerģija – rakstīšana un prakse, kad tu darbojies kā lektors. Tas gan ir svarīgi, jo tas dod tev izpratni, vai tu vispār tajā virzienā attīstīsi savu karjeru, vai tu to vēlies un vai vari stāties studentu auditorijas priekšā; vai tev vispār ir ko teikt un tu to māki pateikt. Tāda laba prakse izmēģināt, vai tas tiešām ir tavs. Gribēju pateikt paldies projekta vadītājai Līgai Krūmiņai par “pieskatīšanu”! Projektu atskaišu gatavošana bija kā atskaites punkts sev pašai, kas ir izdarīts un kas ir vēl jādara.”

Jāpiemin, ka jaunu doktorantu iesaiste LiepU akadēmiskajā darbā studiju virzienā „Izglītība, pedagoģija un sports” ir viena no šī projekta darbībām. Doktorantu iesaistīšana nodrošina gados jaunu zinātnieku ienākšanu Liepājas Universitātē. Tas veicina pozitīvas pārmaiņas akadēmiskā personāla vecuma struktūrā, veicina līdzsvaru pamatdarbā strādājošo un pieaicināto mācībspēku proporcijā, kā arī mazina kvalificēta un profesionāla akadēmiskā personāla trūkumu nākotnē.