Projekti

Atpakaļ
Ērika Lauberga, 15.01.2021

Stažēšanās laikā iegūtā pieredze tiek nodota LiepU studentiem

Liepājas Universitātes Pedagoģijas un sociālā darba fakultātes pasniedzēja un bakalaura līmeņa studiju programmas “Logopēdija” direktore Gundega Tomele Eiropas Sociālā fonda projektā “Liepājas Universitātes akadēmiskā personāla pilnveide stratēģiskās specializācijas jomās – logopēdija, pirmsskolas izglītība un sākumizglītība” (Nr. 8.2.2.0/18/I/003) no 2020. gada marta līdz novembrim stažējās Liepājas un Jelgavas izglītības iestādēs. Liepājā stažēšanās uzdevumi tika veikti pirmsskolas izglītības iestādēs “Liesmiņa” un “Saulīte”, kā arī Oskara Kalpaka Liepājas 15. vidusskolā, savukārt Jelgavā stažēšanās noritēja privātajā pirmsskolas izglītības iestādē “Mācos mācīties”. Gundega Tomele priecājas, ka par spīti izmaiņām, kuras bija ieviestas Covid-19 pandēmijas ierobežojumu dēļ, tomēr lielākā daļa stažēšanās laika aizritējusi klātienē.

Pasniedzēja aizrautīgi stāsta, ka, pateicoties iespējai stažēties, ir izvērtusies interesanta sadarbība ar pirmsskolas izglītības iestādi “Mācos mācīties”. G.Tomele skaidro: “Šīs iestādes pedagogs martā atbrauca uz Liepājas Universitāti un atveda inovatīvas metodes īstenošanai nepieciešamo palīgierīci – līdzsvara platformu “Barboleta”. Tas ir tāds kā balansa dēlis jeb platforma, un uz tās iemācās šūpoties soli pa solītim. Tādā veidā tiek sinhronizēta abu smadzeņu pusložu darbība, un bērns darbojas kustībā. Šo platformu var pielāgot visdažādākajiem mērķiem un īstenot dažādus uzdevumus. Stažējoties šajā pirmsskolas izglītības iestādē, jau sākumā bija plānotas arī pētnieciskās aktivitātes, ne tikai vērošana, un man bija laba iespēja redzēt, kā šī platforma tiek pielietota praktiski. Piemēram, kā tā tiek izmantota skolēnu un pirmsskolas vecuma bērnu valodas attīstības veicināšanā.” Vēl par sadarbību ar PII „Mācos mācīties” G.Tomele min: “Tas bija tiešām kaut kas inovatīvs, jauns un interesants. Ļoti laba sadarbība izveidojās ar iestādes vadītāju un, protams, arī ar visiem pedagogiem, logopēdu, – tā bija kompleksa sadarbība. Ieguvums no stažēšanās turpinās visu laiku, un tiek iesaistīti arī LiepU studiju programmas “Logopēdija” studenti, kuri izmēģina šo platformu “Barboleta” savās prakses vietās. LiepU Logopēdijas centrā šobrīd ir divas šādas platformas, kuras mums to radītāji ir aizdevuši studentu apmācībai.”

Par stažēšanās procesu pasniedzēja turpina: “Man gribējās redzēt, kā procesi notiek privātā izglītības iestādē. Privātā izglītības iestādē izmanto tiešām inovatīvu metodiku, ir radīts inovatīvs produkts. Stažēšanās procesā ir ieguvums pie ieguvuma. Es redzēju, gan kā viņi strādā, kā organizē darbu, gan kā strādā ar vecākiem. Pirmsskolas izglītības iestādē “Saulīte” savas stažēšanās laikā es reāli darbojos ar bērniem, bet “Liesmiņā” es to nedarīju, tur savukārt man bija iespēja redzēt, kā programma tiek apgūta mazākumtautības valodā.”

Pirmsskolas izglītības iestādē “Saulīte” stažēšanās noritējusi daļēji attālināti, tādēļ bijusi iespēja iepazīties ar “Saulītes” tīmekļa vietnes veidošanas principiem, ar materiāliem, kas tur ievietoti. Šo informāciju G.Tomele uzreiz piedāvājusi saviem studentiem LiepU.

Daļēji attālinātā stažēšanās procesā ir iegūta unikāla pieredze, – ir novērots, kā logopēdi attālināti darbojas ar bērniem, jo pirms tam logopēdi Latvijā attālināti nestrādāja. Speciālisti esot izveidojuši whatsapp grupas, kur bērnu vecāki ievietojuši savu bērnu video. Saziņai tāpat ir izmantota zoom platforma. Atziņas par jaunajām darba formām uzreiz tiek nodotas LiepU studentiem. Pasniedzēja piebilst: “Kopumā es secinu, ka, ja izglītības iestādes speciālists grib attālinātu procesu īstenot kvalitatīvi un grib iespējami labāko variantu sasniegt attālināti, tad tas ir iespējams.”

Par Liepājas PII “Saulītē” novēroto G.Tomele izsakās: “Izglītības iestāde “Saulīte” ir zināma ar to, ka pielieto savā darbā inovatīvas metodes un pieejas. Iestādes vadība spēj kolektīvu saliedēt un panākt rezultātus. Gaisotne bija ļoti pozitīva. Priecē, ka bija iespēja redzēt logoritmikas nodarbības, jo pati esmu izaugusi kā logopēds ar logoritmikas nodarbībām. Man ir bijusi sadarbība ar mūzikas skolotāju 30 gadu garumā.” Tāpat pasniedzējai ir izdevies veikt pētījumu par bērnu agrīno lasītprasmi. Rudens semestrī notikusi datu ievākšana. Kad bērni sāka mācīties lasīt, tika konstatētas izejas pozīcijas. Pēc tam tika nodrošināta atgriezeniskā saite audzinātājām, skolotājām un logopēdēm. Līdzīgs pētījums stažēšanās laikā ir realizēts arī Oskara Kalpaka Liepājas 15. vidusskolā.

Vērojot valodas nodarbības un logopēdu darbu gan pirmsskolas izglītības iestādēs, gan skolā, iegūtā informācija pasniedzējai noderējusi uzreiz darbā ar LiepU studentiem. Turklāt ne tikai logopēdijas kursā, bet arī strādājot tādos mācību kursos kā alternatīvā pedagoģija, montesori pedagoģijas pamati, mācīšanās grūtību sociālās izpausmes.

Par savu stažēšanos G.Tomele rezumē: “Man bija tā sajūta, ka es esmu ne tikai daudz ko ieguvusi, bet es varēju kaut ko labu dot pretī.” Neviltots prieks bijis arī par to, ka LiepU studiju programmas “Logopēdija” absolventi ir sastapti visās iestādēs Liepājā, kur pasniedzēja stažējusies.